Crna Gora biciklom - 2007

putopisi | 17. 07. 2007. http://perpetuum-mobile.net/putopisi/2007-cg-biciklom/

17. 07. 2007.

Crna Gora biciklom - 2007

U periodu od 18. do 26. jula prešao sam skoro 600km biciklom po brdima i dolinama severne, centralne i delimično jugozapadne Crne Gore. Obišao sam sve krajeve za koje se vezuju predanja o poreklu mojih predaka, ali i neka druga prelepa mesta kao što su Bjelasica ili Glava Morače.

mapa | trek | visinski profil
17. 07. 2007.

Oprema, planovi i pripreme

šta poneti, kako se spakovati, kuda proći, gde zanoćiti...

Kada učiš da voziš bicikl moraš da se napinješ da razmišljaš o svemu... tvoj mozak se upinje dok pokušava da isplanira i kontroliše i najmanje pokrete, naginjanje i pomeranja težišta. Slično je i sa pakovanjem i planiranjem prvog putešestvija ovog tipa. Odlazim na desetak dana, svesno planiram da idem pretežno van urbanih sredina, sav teren mi je u potpunosti nepoznat, još ni sam ne znam šta je realno a šta ne, koliko može da se pređe za jedan dan, kuda uopšte može da se prođe sa natovarenim biciklom, šta mi je od opreme neophodno... Moje je znanje je bilo čisto teorijsko. Konačno je došao trenutak da ga i u praksi oprobam.

vreme čitanja: ~ 7 min.

18. 07. 2007.

Put počinje

od Bijelog Polja kroz Vraneš do Selakovića

Malo izlomljen od puta vozom, krećem sa prvim zracima sunca sa bjelopoljske železničke stanice prema Vranešu i zaseoku Selakovići gde žive moji stričevi sa porodicama. Usput obilazim Bijelo Polje, mali lepi park, crkvu Sv. Nikole koja je srednjevekovnom Nikolj-pazaru dala ime i čuvenu crkvu Sv. Petra i Pavla. Još je bilo jutro kada sam stigao.

vreme čitanja: ~ 6 min.

19. 07. 2007.

Sa stricem do Barica

ne vozim ja bicikl iz nužde, već zato što mi je gušt; lepo je kada me okolnosti poštede muke i velikog napora, ali taj napor je ipak deo čari

Rodbina bi me najradije gostila do kraja leta, ali ja želim da vozim dalje. Ipak stric Mišur ne želi moju narednu deonicu puta da prepousti slučaju, već polazi sa mnom kao moj vodič do Barica. Posle nekoliko kilometara pešačenja uzbrdo, uspeva da nam 'sredi' prevoz kamionom do Barica. Tamo stižemo predveče, obilazimo novoizgrađenu crkvicu i stric nam nalazi gde ćemo prenoćiti. Ceo ovaj kraj je naseljen mnogobrojnim porodicama Boškovića, pa su tako i naši domaćini te večeri takođe bili Boškovići.

vreme čitanja: ~ 9 min.

20. 07. 2007.

Kroz Zatarje i Potarje

preko Barica, Krička, Premćana do manastira Dovolja, preko Đurđevića Tare kroz kanjon do manastira Dobrilovina

Moj 'pravi' put konačno je otpočeo. Nižem kilometre po pustim makadamima ispod sunca koje peče. Avantura dana bila je potraga za loše obeleženim manastirom Dovolja, koji je ušuškan na travnatoj polici iznad kanjona Tare. Sjurio sam se preko mosta kod Đurđevića Tare dok je reka hučala daleko ispod mene i zatim krenuo da vozim kroz kanjon. Šteta što su me tako ispalili u Dobrilovini.

vreme čitanja: ~ 19 min.

21. 07. 2007.

Uspon na Bjelasicu

od Dobrilovine preko Mojkovca, Biogradskog jezera i katuna Dolovi do Pešića jezera

I dalje sve ide glatko. Put do Biogradskog jezera mi je proleteo, obilazim jezero i zatim 'iz cuga' i sa lakoćom izlazim do Dolova. Bliži se veče i odlučujem da 'pritisnem' malo da bih zanoćio kod Pešića jezera koje je još bilo daleko. Sa poslednjim tragovima dnevnog svetla spuštam se kroz borovnice niz padine Crne glave do obale jezera. Kada sam zabio poslednji klin šatora bio je već potpuni mrak.

vreme čitanja: ~ 10 min.

22. 07. 2007.

Niz Bjelasicu do Gornje Morače

nezvani gosti u zoru, mukotrpan uspon na Zekovu glavu, tobogan do Dragovića Polja

Početak ovog dana sigurno ću dugo pamtiti i verovatno je to jedno od mojih planinskih iskustava koje sam kasnije najčešće prepričavao. Ni nastavak dana nije bio manje upečetljiv. Uspon na Zekovu glavu je bio je nešto fizički (možda i psihički) najzahtevnije što sam do tada iskusio. Sve do kraja putešestvija nisam uspeo da se potpuno oporavim...

vreme čitanja: ~ 17 min.

23. 07. 2007.

Morača i Rovca

Vragodo, vodopad kod vrela Morače, manastir Morača, Kaluđerski most, uspon u Rovca

Kada kreneš u 'Vragodo', nisi baš siguran šta te tamo čeka. Uprkos tome, nisam imao većih problema i skoro do samog vodopada sam stigao u sedlu. Lepo mesto, vredno truda. U povratku je usledio duugački spust, dugačak kako vremenski tako i daljinski, i to ni trenutak prekasno. Sve do manastira Morača gotovo da nisam okrenuo pedale. Ali kako sve ima svoju cenu, taj spust mi je došao na naplatu kada sam krenuo da se penjem u Rovca.

vreme čitanja: ~ 15 min.

24. 07. 2007.

Rovca kamena i Župa Nikšićka

uspon kroz Rovca od Veljeg Dubokog do Kapetanovog jezera, Manito jezero, Nikšin kiljan, Nikšina ploča, manastir Sv. Luke u Nikšićkoj Župi, mramor bana Ugrena, Nikšić

Ovaj deo je verovatno bio 'srce' puta, ono što sam najviše i pošao da vidim i o čemu sam najviše čitao. I vredelo je. Šteta samo što sam proleteo tako brzo, ali pravim kompromise i žurim na more. Počinju problemi na domaćem frontu.

vreme čitanja: ~ 9 min.

25. 07. 2007.

Kroz krš i kamen

duga vožnja od Nikšića preko Čeva i Njeguša do Kotora, obalom Boke do Luštice

Na svim dosadašnjim putešestvijima (2007-2015) osećao sam se prilično opušteno i bezbedno, gde god da sam noćio, svake noći osim ove jedne. Nakon kilave noći, i ostatak dana je išao nizbrdo. Krećem rano ujutro da grabim prema moru, u susret žegi, kamenu i šumskim požarima čije mirise vetar donosi. Dobro sam potegao, i posle 80km se spuštam u 'apokaliptičan' Kotor, skriven u žutoj izmaglici i smradu šume koja gori negde u Boki. Devojka ipak neće doći pa ja u hodu improvizujem i vozim još 40ak km do Luštice.

vreme čitanja: ~ 6 min.

26. 07. 2007.

Vožnja sa pogledom na more

krug oko Luštice, crkva Sv. Luke u Gošićima, kraj puta preko Grblja do Budve

Tešku noć potisnula je prelepa Luštica, mirišljava, sa usponima i spustovima koji su taman po meri, i sa vidicima sa kojima malo šta može da se meri. Obilazim poslednji bitan lokalitet koji sam imao u planu, i kao što sam i odlučio prethodne noći, spuštam se niz Grbalj do Budve i kupujem autobusku kartu. Tako sam došao do kraja puta koji me je dobrim delom odredio i obeležio - video sam šta i koliko mogu i za šta sam sposoban. Već 'iza krivine' su me čekale neke druge prekretnice i lomovi, i to sve zajedno čini jednu od bitnih vododelnica u mom životu u odnosu na koju delim vreme na 'pre' i 'posle'.